راه صحيح مطالعه چیست؟ چطور میتوان یک مطالعه صحیح و موثر داشت؟ چطور میتوان خوب یاد گرفت؟ این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر، جزو سوالات رایج جلسات مشاوره درسی است. به این درخواست دانشآموز دقت کنید:
از شما مىخواهم كه يك روش صحيح مطالعه را به من بياموزيد. زيرا با اينكه درس زياد مى خوانم، باز هم نمره هاى خوبى نمى گيرم و درسى را كه مى خوانم فردا آن را به خوبى به ياد نمى آورم و براى امتحان هم نبايد كمتر از ۲ بار بخوانم. زيرا اگر يك بار بخوانم، فراموش مى كنم. از شما خواهش مى كنم كه مرا در روش صحيح راهنمايى كنيد تا بتوانم در درسهايم موفق باشم.
يك مطالعه موفق، بايد در حال آرامش و بدون اضطراب صورت بگيرد تا رضايت بخش و ثمربخش باشد. براى اين كه به اين سؤال شما پاسخ كاملى داده باشيم، برخى از نكات مهم و كلى را درباره مكان، روش، كارآيى، تمركز و سرعت مطالعه به ترتيب، بيان مى كنيم تا با به كارگيرى آنها، مشكل خود را برطرف كنيد.
دكتر فيل ريس، در كتاب «۵۰۰ نكته درباره مطالعه» و دكتر عين الله خادمى در كتاب «مطالعه روشمند» چنين نوشته اند:
اين كار، به افزايش بهره ورى شما كمك بسيار مى كند. اين هماهنگى، شامل ابزار و لوازم مورد نياز نيز مى شود.
به قول آدريل جانسون، خوب كتاب خواندن را نمى توان از خواص مادرزادى دانست. براى قرائت، بدون شك، پرورش خاصى لازم است. بهترين روش كتابخوانى، روشى است كه خواننده در اين كار بتواند زيبايى هاى چيزى را كه مى خواند، دريابد و به هنگام لزوم، معايب آنها را بفهمد و اين از راه پرورش و ممارست حاصل مى گردد.
در معانى كلماتى كه براى نخستين بار مى بينيد، دقت كنيد. بيهوده تصور نكنيد كه سياق مطلب، آن معانى را براى ما كشف مى كند. همان زمان، بهترين وقت براى رفتن به سراغ فرهنگ لغت است. اميل فاگه، نويسنده فرانسوى، عقيده دارد كه بايد در خواندن كتاب استقامت داشته باشيم. استقامت، لجاجت نيست؛ بلكه نوعى بردبارى است كه ذوق ما را مى پرورد و درك ما را عميق مى كند.
مون تنى، دانشمند شهير فرانسوى، درباره انتخاب كتاب و روش كتابخوانى نظريه اى بسيار بديع و زيبا دارد. يكى از اين عقايد، آن است كه براى وصول به عمق معناى يك كتاب خوب، بايد آن را دوبار بخوانيم و با آن ارتباط دائمى داشته باشيم. يك اثر پربها، ما را مدتها سعادتمند مى سازد. ما نمى توانيم با يك بار خواندن، به اين درجه از خوشبختى برسيم. هر چند در اين يكبار، دقت فوق العاده به كار بريم. همچنين وى معتقد است كه اگر بخواهيم از كتابى كه خوانده ايم، نظر صحيحى پيدا كنيم، بايد درباره آن گفتگو كنيم. كتابهاى خوب، افق گفتگوهاى پرثمر را به روى ما مى گشايند و اين، همان چيزى است كه ما آن را مباحثه مى ناميم.
در كتاب «۵۰۰ نكته درباره مطالعه» آمده است: يكى از روشهاى خوب مطالعه، استفاده از يادداشت بردارى است. فقط توجه كنيد كه به جاى يادداشت، رونويسى نكنيد! طرحهاى گوناگون بريزيد. نكات مهم يادداشت را برجسته تر بنويسيد و اگر مطلبى را درك نمى كنيد، به صورت سؤال يادداشت برداريد. در كتاب «روشهاى تسريع در خواندن و درك» پيشنهاد شده است كه هنگام مطالعه، ابتدا خلاصه مطلب را كه اغلب در ابتداى مقاله يا كتاب آمده است، بخوانيد. سپس عنوانها و فهرست اجمالى كتاب را مطالعه كنيد و بعد چند سطر از ابتداى هر عنوان را مطالعه كنيد. زيرا مهمترين مطالب، معمولاً در همين خطوط ابتدايى هستند و سرانجام ساير توضيحات و تفاسير كتاب را بر اطلاعات خود بيفزاييد.
از همان زمان مطالعه، براى به كار بستن آن چه مى آموزيد، برنامه ريزى كنيد. به قول تولد، «مطالعه و عمل نكردن، مانند شخم زدن و بذر نپاشيدن است». بيكن جمله زيبايى در اين باره دارد؛ «برخى كتابها را بايد چشيد؛ بعضى ديگر را بايد بلعيد و قليلى را هم بايد جويد و هضم كرد.»
كيفيت مطالعه را بالا ببريد. به روخوانى سطحى در حالت پراكندگى فكر قناعت نكنيد و با مفهوم و معناى مطلب، ارتباط برقرار سازيد تا آن چه را كه مورد نياز است، به خوبى درك كنيد. حجم مطالعه، حواس شما را پرت نكند. مطالعه بيشتر و سريعتر، تنها بهانه اى براى بيشتر دانستن است. پس ابتدا آن چه را مى خواهيد بدانيد و بفهميد، برداشت كنيد و آن گاه با كلمات «سرعت» و «بيشتر» وسوسه شويد.
قبل از آن كه از موضوع اصلى كتاب منحرف شويد و به مطلب ديگرى بپردازيد، قسمتهايى را كه دوست داريد به خاطر بسپاريد، مشخص كنيد. حتماً براى مطالعه خود برنامه ريزى داشته باشيد. اين كه قصد يادداشت بردارى داريد يا خير، در مورد چه موضوعى بايد تمركز كنيد، چه سؤالاتى در ذهن داريد كه در اين كتاب جواب آنها را مىجوييد و…، همه بايد از قبل برنامه ريزى شده باشند.
بايد كتابى كه مطالعه مى كنيد، مختص به خود شما باشد تا به راحتى در آن علامتگذارى و نكته نويسى كنيد. استفاده از مداد يا ماژيك رنگى، به شما امكان مى دهد تا در مراجعه مجدد به كتاب، بهره بيشترى ببريد. هر چند نبايد اين خطوط رنگى، استفاده شما را از ساير خطوط كتاب كاهش دهد. هنگام مطالعه، همواره يك قلم در دست داشته باشيد. زيرا مطالعه، آنگاه كارآيى مطلوب مىيابد كه همراه با مطالعه سؤالات، ذهن خود را با آموزه هاى كتاب تطبيق دهيد و در حاشيه آن يادداشت كنيد.
ميان مطالعه و ساير كارهاى خود، تعادلى به وجود آوريد تا هم از خواندن خسته نشويد و هم تجربه و عمل را به بهره ورى مطالعه خود بيفزاييد. مطالعه پراكنده، با موضوعات گوناگون و متناقض، موجب كاهش بهره ورى شما مى شود. سعى كنيد در نوع كتابى كه براى مطالعه انتخاب مى كنيد، مطالعات قبلى خود را در نظر آوريد تا نظم فكرى شما به هم نخورد.
اگر بتوانيد از هر كتابى كه مى خوانيد، نكات مهم و كليدى آن را خلاصه بردارى كنيد، بر كارآيى مطالعه شما مى افزايد. اين راهكار، آنگاه ارزشمندتر مى شود كه خواننده به زبان و عبارات خودش، مطالب را يادداشت كند. به ياد داشته باشيد كه علاقه و انگيزه، در مورد مطلبى كه براى مطالعه انتخاب كرده ايد، به بهره ورى شما از آن چه مى خوانيد، بسيار مى افزايد.
گاهى قرار دادن يك پاداشِ مشروط براى مطالعه حجم خاصى از كتاب، به هيجان و لذت مطالعه مى افزايد و نوعى اثر تشويقى بر فرد مى گذارد. اين پاداشها، مى تواند ديدن يك برنامه تلويزيونى، رفتن به مكانى خاص، انجام يك فعاليت مورد علاقه يا حتى خوردن يك خوراكى مورد علاقه باشد؛ مشروط بر اين كه ميزان تعيين شده، مطالعه شده باشد. رنگ كاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله چشم با كتاب، نور محيط و ساير شرايط مكانى نيز در كارآيى مطالعه شما كاملاً مؤثرند.
دكتر خادمى در كتاب «مطالعه روشمند»، نكاتى را براى ايجاد تمركز حواس لازم مى داند كه عبارتند از:
اين، همان خواندن و نفهميدن و به عبارتى، عدم تمركز و عدم ارتباط، با مفهوم كتاب است.
دكتر فيل ريس پيشنهاد مى كند كه اگر قصد داريد سرعت مطالعه را افزايش دهيد، حتماً ابتدا به فهرست كتاب نظرى دقيق بيندازيد تا نسبت به موضوعات كلى كتاب آگاهى پيدا كنيد. به یاد داشته باشید که تند خوانى، هميشه مناسب نيست و در مطالبى كه به تعمق و تأمل نياز دارد، اصلاً نبايد به كار گرفته شود. مغز ما هميشه تندتر از بيان ما كلمات را دريافت مى كند. براى افزايش سرعت، سعى كنيد عادت بلند خوانى كتاب را ترك كنيد.
تمرين كنيد تا به جاى درك لغت به لغت يك جمله، به درك گروهى لغات عادت كنيد. به نظر نويسنده كتاب «تسريع در خواندن و درك»، يكى از عوامل كندخوانى، برگشت است. يعنى آن كه فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پيشين بر گرداند. اين كار، تمركز فرد را از ميان مى برد و وقت زيادى را تلف مى كند. هنگام مطالعه، چشم بايد به طور مستقيم و به موازات صفحه حركت كند و از پريدن به سطرهاى بالا و پايين، دورى جويد.
كسانى كه با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال مى كنند، بايد اين عادت را ترك كنند. زيرا در تند خوانى، فقط چشم كار مى كند، نه دست و زبان. نويسنده كتاب «مطالعه روشمند»، بر اين باور است كه حتى تكان دادن سر هنگام مطالعه، از سرعت مطالعه مى كاهد. پس بهتر است كه اين گونه بگوييم: در تند خوانى، فقط چشم كار مى كند؛ نه دست، نه زبان و نه سر. براى ديدن همه صفحه كتاب، اصلاً به حركت سر نيازى نيست. صفحه، خود در دامنه بينايى قرار دارد.
وى از مشكل ديگرى به نام «خالى خوانى» نام مى برد كه عبارتست از: سرگردانى چشم در حاشيه سفيد كتاب يا لابه لاى خطوط و يا هر قسمت غير مفيد صفحه. اين حالت را ديدن غير مفيد نيز مى گويند و موجب كاهش سرعت مطالعه مى شود.
حتى نوع ورق زدن نيز به صرفه جويى در وقت كمك مى كند. ورق زدن درست آن است كه با دست چپ واز گوشه بالايى صفحه صورت گيرد و چند لحظه قبل از پايان صفحه، دست براى ورق زدن آماده باشد. كسانى كه با دست راست و از گوشه پايينى صفحه ورق مى زنند، از سرعت و تمركز خود مى كاهند.
با توجه به مطالب فوق باید بدانیم که راه صحيح مطالعه بر چند بخش استوار است:
مقالات دیگر به شما برای رسیدن به راه صحيح مطالعه کمک خواهد کرد.